ساکنان محلی و رسانه‌های مختلف اعلام کردند که حملات هوایی اسرائیل در جنوب غزه شدت گرفته است و این شامل مناطقی می‌شود که پیش از این اسرائیل گفته بود مردم شمال غزه به آن‌ها پناه ببرند.

اسرائیل بسیاری از مناطق نیمه شمالی غزه را در ماه نوامبر به تصرف خود درآورد، و از روز جمعه گذشته که آتش‌بس یک هفته‌ای فروپاشید، به سرعت به عمق جنوب غزه نفوذ کرد.

شاخه مسلح جهاد اسلامی، متحد حماس گفت جنگجویان این سازمان در شمال و شرق خان یونس، واقع در جنوب غزه، درگیری شدیدی با سربازان اسرائیلی داشتند.

جابه‌جایی مردم در جنوب غزه

ساکنان محلی می‌گویند که تانک‌های اسرائیلی مسیر اصلی شمال به جنوب را قطع کرده‌اند. ارتش اسرائیل گفت که جاده مرکزی خان یونس به شمال «میدان نبرد» است و اکنون بسته شده است.

اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۴ آذر / ۵ دسامبر اعلام کرد که سه تن از سربازانش در نبرد روز گذشته در غزه کشته شدند. رادیو ارتش اسرائیل دوشنبه را روز نبردهای شدید با جنگجویان حماس توصیف کرد. از آغاز تهاجم زمینی ارتش اسرائیل ۷۸ سرباز در غزه کشته شده‌اند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت فلسطین و ارتش اسرائیل، از آغاز جنگ تاکنون ۱۵ هزار و ۸۹۹ نفر در غزه کشته و ۴۲ هزار نفر زخمی شده‌اند. ۷۰ درصد کشته‌شدگان زن و کودک بودند. شمار کشته‌شدگان در کرانه باختری ۲۶۰ نفر و زخمی‌شدگان سه هزار و ۳۶۵ نفر است. در حمله ۱۵ مهر / ۷ اکتبر حماس به اسرائیل یک هزار و ۱۴۷ نفر کشته شدند. در طول جنگ ۴۰۴ سرباز اسرائیلی کشته و هشت هزار و ۷۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید از زمان پایان آتش‌بس در روز جمعه تاکنون حملات اسرائيل جان حدود ۹۰۰ فلسطینی را گرفته است.

حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۲,۳ میلیون نفری غزه در بیش از هشت هفته جنگی که در سراسر این منطقه پرجمعیت ویرانی به‌بار آورده است، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

روز دوشنبه، اسرائیل به فلسطینی‌ها دستور داد تا بخش‌هایی از خان یونس را ترک کنند و این به معنای آن بود که مردم باید به سمت سواحل مدیترانه و رفح، شهر نزدیک به مرز مصر بروند.

غزه‌ای‌های مستأصل در خان یونس وسایل خود را بسته و به سمت رفح حرکت کردند. بیشتر آن‌ها پیاده بودند و از کنار ساختمان‌های ویران‌شده در صفوفی پرجمعیت و ساکت حرکت می‌کردند.

به‌گزارش شبکه الجزیره، شامگاه دوشنبه برای فلسطینی‌های ساکن نوار غزه، به‌ویژه برای ساکنان شهر خان یونس و رفح و ۱,۵ میلیون آواره‌ای که به جنوب غزه رانده شده‌اند، شب بسیار سختی بود.

حملات بی‌وقفه به جنوب غزه

از اوایل غروب دوشنبه، ارتش اسرائیل بی‌وقفه خان یونس را زیر رگبار سنگین توپخانه‌، حملات هوایی بی‌امان و بمباران قرار داده است.

بیشتر خانه‌های مسکونی و تأسیسات عمومی مانند مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مغازه‌ها در ضلع شرقی خان یونس به‌طور کامل ویران شده‌اند. همزمان در نیمه‌های شب و ساعات اولیه صبح روز سه‌شنبه در زیر بمباران شدید دستور تخلیه مردم صادر شد.

هنگامی که آمبولانس‌ها سعی داشتند خود را به شرق خان یونس برسانند، جایی که مردم در زیر بمباران شدید گرفتار شده بودند، به آن‌ها تیراندازی شد و نتوانستند هیچ یک از مجروحان را تخلیه کنند یا از زیر آوار بیرون بکشند.

حملات به کرانه باختری

حملات اسرائیل به کرانه باختری نیز در طول شب گذشته و صبح سه‌شنبه ادامه دارد. خبرگزاری فلسطینی وفا گفته است که نیروهای اسرائیل در حمله به اردوگاه آوارگان قلندیه در شمال بیت‌المقدس (اورشلیم) یک مرد فلسطینی را کشته‌اند. به‌گفته منابع محلی، زمانی که نیروهای اسرائیلی در تلاش برای دستگیری برادرش بودند، در خانه‌ این مرد را منفجر و سپس برادر او را بازداشت کردند.

نیروهای اسرائیلی همچنین در طول شب گذشته با حدود ۵۰ خودروی زرهی و چهار بولدوزر دوباره به جنین حمله کردند. به‌گفته شاهدان عینی در این درگیری‌ها یک فلسطینی زخمی شد.

در حملات شبانه نیروهای اسرائیلی در سراسر کرانه باختری دست‌کم ۴۰ فلسطینی بازداشت شدند. چندین نفر در حملات به اردوگاه آوارگان دهیشه در جنوب بیت‌لحم زخمی شدند. حملات دیگری در اردوگاه پناهندگان عسکر، الخلیل و نزدیک رام‌الله گزارش شده است.

روزنامه هاآرتص اسرائیل گزارش داد که ارتش این کشور ۲۱ فرد تحت پیگرد را در کرانه باختری دستگیر و مراکز انتشار مواد آتش‌زا را پلمپ کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی به رویترز گفت زمان لازم است تا دستور تخلیه دقیق‌تر برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان داده شود، اما اسرائیل نمی‌تواند کاملاً مانع از تلفات غیرنظامیان شود. او حماس را «شیطان» خواند و گفت: «ما این جنگ را آغاز نکردیم و از تلفات غیرنظامیان متأسفیم، اما وقتی می‌خواهید با شیطان روبه‌رو شوید، باید دست به عملیات بزنید.»

ارتش اسرائیل همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اردوگاه جبلیه را محاصره کرده است.

اردوگاه جبلیه، بزرگترین اردوگاه آوارگان در غزه، از ۱۵ مهر / ۷ اکتبر چندین بار هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته که به کشته شدن صدها نفر و تخریب زیرساخت‌ها منجر شده است.

هشدارهای بین‌المللی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از اسرائیل درخواست کرد که از اقداماتی که وضعیت انسانی در غزه را وخیم‌تر می‌کند، پرهیز کند و جلوی رنج بیشتر غیرنظامیان را بگیرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش گفت: «دبیرکل از شروع دوباره درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس به شدت نگران است… برای افرادی که دستور تخلیه آن‌ها داده شده است، جای امن اندکی برای رفتن و زنده ماندن وجود دارد.»

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا ـ UNRWA) گفت از سرگیری عملیات نظامی اسرائیل تکرار «وحشت‌های هفته‌های گذشته»، ازدحام در بیمارستان‌ها، توقف کمک‌های بشردوستانه همراه با آواره کردن دوباره افرادی است که قبلاً آواره شده بودند. او گفت:

ما بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم. هیچ مکانی در غزه، چه در جنوب، چه در جنوب غربی، چه در رفح و هر منطقه‌ دیگری، امن نیست.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی بار دیگر از اسرائیل خواست که از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها حفاظت کند.

او روز دوشنبه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سازمان بهداشت جهانی از نیروهای اسرائیل اطلاعیه‌ای دریافت کرد مبنی بر این‌که ما باید ظرف ۲۴ ساعت تجهیزات خود را از انبار پزشکی خود در جنوب غزه خارج کنیم، زیرا عملیات زمینی آن را غیرقابل استفاده خواهد کرد.»

او افزود نمی‌تواند کلماتی پیدا کند تا نگرانی سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت غزه را بیان کند. او خواهان آتش‌بس فوری شد.

در واشنگتن، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این‌که اسرائیل به‌دنبال تخلیه مناطق مورد نظرش است، را گامی در جهت «بهبود» شرایط خواند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت واشنگتن انتظار دارد که اسرائیل از حمله به مناطقی که به‌عنوان مناطق «ممنوع» غزه شناخته شده‌اند، اجتناب کند.

او گفت ایالات متحده با اسرائیل درباره این‌که جنگ با حماس تا چه زمانی باید ادامه یابد گفت‌وگو کرده است، اما او از ارائه جدول زمانی خودداری کرد.

دیده‌بان حقوق بشر در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که باغ‌ها، گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی شمال غزه به دلیل تهاجم زمینی اسرائیل با خاک یکسان شده‌اند.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر، در بیت حانون واقع در شمال شرق غزه، زمینی که زمانی زمین کشاورزی سبز بود، اکنون «خاکی و متروک» شده و نگرانی‌ها در مورد ناامنی غذایی افزایش یافته است.

این گروه حقوق بشری همچنین گفت تخریب در طول آتش‌بس هفت روزه ادامه یافته و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که اسرائیل با استفاده از بولدوزر جاده‌های جدیدی برای خودروهای زرهی ایجاد کرده و زمین‌های کشاورزی را تخریب کرده‌اند.

پمپاژ آب به داخل تونل‌ها

اسرائیل حماس را متهم می‌کند که با انجام عملیات از مناطق غیرنظامی، از جمله در تونل‌هایی که تنها با انفجارهای بزرگ نابود می‌شوند، غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد. حماس این ادعا را رد می‌کند.

روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که اسرائیل در حال بررسی پمپاژ آب دریا به تونل‌های ایجادشده در غزه برای بیرون راندن حماس است.

به گزارش این روزنامه، اسرائیل می‌تواند این طرح را با یک شبکه بزرگ پمپ که هزاران مترمکعب آب را وارد تونل‌ها می‌کند، اجرا کند و در عرض چند هفته، تونل‌ها را از آب پر کند.

این گزارش افزود که اسرائیل ماه گذشته دست‌کم پنج مورد از این پمپ‌ها را در نزدیکی اردوگاه آوارگان شاطی در غزه راه‌اندازی کرد.

مشخص نیست که آیا اسرائیل قبل از آزادی همه گروگان‌ها، استفاده از این پمپ‌ها را در نظر خواهد گرفت یا خیر.

تضعیف نتانیاهو از سوی هم‌حزبی‌ها

روز سه‌شنبه رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که نیر بارکات، وزیر اقتصاد این کشور از چهره‌های حزب راست‌گرای لیکود گفته است که دیگر از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل حمایت نخواهد کرد زیرا این حزب «نیاز به تغییر» دارد.

بارکات گفته است پس از جنگ، «ما باید به مردم روی بیاوریم و اعتمادشان را دوباره جلب کنیم».

نتانیاهو با انتقادهای بسیاری  به دلیل شکست اطلاعاتی منتهی به حمله حماس روبه‌رو شده است. حتی قبل از این حمله، نتانیاهو به اتهام فساد تحت بازجویی قرار داشت که دادگاه آن روز دوشنبه از سر گرفته شد.

هاآرتص نوشته است قضات دادگاه منطقه‌ای اورشلیم درخواست وکلای مدافع نتانیاهو مبنی بر کاهش شمار جلسات دادرسی به جای سه روز به دو روز در هفته را پذیرفتند.

آمیت حداد، وکیل نتانیاهو، صبح سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای نوشت: «در شرایط کنونی، در بحبوحه جنگ، امکان برقراری ارتباط لازم با نخست‌وزیر برای آمادگی برای بازجویی‌ها وجود ندارد.»

نشست شورای همکاری خلیج فارس

روز سه‌شنبه همچنین قرار است چهل و چهارمین نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در قطر برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود جنگ در غزه در رأس گفت‌وگوها قرار گیرد.

تمیم بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر ضمن خوشامدگویی به مقامات در این نشست گفت: «این اجلاس در زمانی برگزار می‌شود که منطقه ما و جهان شاهد چالش‌های بزرگی است و کشورهای ما می‌توانند در حل آن‌ها و کاهش تأثیرات آن نقش داشته باشد.»

قطر نقش مهمی را در برقراری آتش‌بس یک هفته‌ای در غزه ایفا کرد.

افزون بر نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به‌عنوان مهمان ویژه در این نشست شرکت خواهد داشت. اردوغان به‌تازگی نتانیاهو را «قصاب غزه» توصیف کرده و گفته بود نخست‌وزیر اسرائیل باید به دلیل جنایات جنگی محاکمه شود.