حزب کومەلەکردستان ایران «شدیدا و قویا» ادعای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی درباره همکاری این حزب با موساد را تکذیب کرد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران یکم مرداد با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که شبکه‌‌ای از عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل را که برای انجام «عملیات تروریستی» به ایران اعزام شده بودند، «پیش از هر اقدام خرابکارانه‌ای» شناسایی و کلیه‌ «عناصر عملیاتی» را بازداشت کرده است.

سپس وزارت اطلاعات چهارشنبه ۵ مرداد با صدور بیانیه دومی ادعا کرد که اعضای این شبکه در اقلیم کردستان ایران با سازمان موساد در ارتباط بودند و از مسیرهای کولبری تجهیزات لازم را وارد ایران کرده‌اند.

وزارت اطلاعات در این بیانیه ادعا می‌کند که این گروه از «به‌روزترین تجهیزاتِ عملیاتی و ارتباطی و قوی‌ترین مواد انفجاری» برخوردار بودند و قصد داشتند «اقدامات خرابکارانه» و «عملیات تروریستی بی‌سابقه‌ای» در برخی نقاط حساس و اهدافِ از پیش تعیین شده ایران انجام دهند.   

حزب کومەلەکردستان ایران چند ساعت بعد از انتشار گسترده بیانیه وزارت اطلاعات در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب همکاری با موساد اعلام کرد:

«جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی آن مسئول مستقیم جان اعضای دستگیرشده است و [حزب کومه‌له کردستان ایران] از تمام مراجع بین المللی، نهادهای حقوق بشری و افکار عمومی ایران انتظار دارد در مقابل این سناریوسازی‌های معمول و تکراری سکوت نکنند تا دگربار جان فرزندان این سرزمین قربانی جاه‌طلبی، فریبکاری و رقابت‌های ایدئولوژیک رژیم جمهوری اسلامی نشود.»

 نمایش اشراف اطلاعاتی در برابر اسرائیل

سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل بیش از ده سال است، با ترور مسئولان هسته‌ای و فرماندهان نظامی ایران، تلاش می‌کنند تا با منهدم کردن برنامه‌های نظامی و اتمی این کشور دست‌یابی آن به سلاح هسته‌ای را به تعویق بیندازند. با این‌حال در روزها و ماه‌های گذشته، همسو با تحولات عراق، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی یک‌صدا این ادعا را مطرح کرده‌اند که گروه‌های مسلح کرد از جمله حزب دموکرات کردستان، کومه‌له و پژاک در طول سال‌های اخیر با موساد همکاری می‌کنند. این ادعاها بیشتر برای نشان دادن اشراف اطلاعاتی در برابر اسرائیل در روزهای اخیر مطرح می‌شود.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل ماه گذشته اعلام کرد کشورش تحت «دکترین اختاپوس» عملیات در ایران را افزایش داده و از این پس به جای هدف قرار دادن «بازوهای تروریستی جمهوری اسلامی» در منطقه، سر اختاپوس را در داخل خاک ایران هدف قرار می‌دهد.

اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل در خاک ایران شامل مجموعه پیچیده‌ای از اقدامات خرابکارانه در مراکز حساس نظامی و تاسیسات اتمی این کشور است. از آن جمله می‌توان به انفجار در تاسیسات اتمی نطنز در بهار سال ۱۴۰۰، حمله گسترده به پایگاه پهپادی کرمانشاه در اواخر اسفند ۱۴۰۱، و حمله با پهپاد انفجاری به سایت حساس نظامی پارچین در ماه گذشته اشاره کرد.

شهروندان دوتابعیتی هم در مظان اتهام قرار دارند

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه خود ادعا کرده است که بازداشت‌شدگان در پی انفجار در یک مرکز حساس دفاعی ایران بودند و طراحان عملیات در موساد «متناسب با اهمیت و حساسیت مرکز مورد نظر، پیچیده‌ترین شیوه‌های ترکیبی برای شناسایی جغرافیای هدف و تخریب وسیع آن را» طراحی کرده بودند.

وزارت اطلاعات در ادامه این بیانیه ادعا می‌کند عبدالله مهتدی رهبر کومه‌له مستقیما اعضای بازداشت شده را انتخاب و به موساد معرفی کرده است.  

 روز گذشته خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران، ویدیویی از یک مصاحبه تلویزیونی با عنوان «وقتی موساد از یک ایرانی رودست می‌خورد» منتشر کرد که در آن فردی ادعا می‌کند، از همکاری با سرویس اطلاعاتی اسرائيل در خارج از ایران امتناع کرده و در همکاری با عناصر اطلاعاتی ایران علیه موساد وارد فاز ضدجاسوسی شده است.

علاوه بر احزاب کرد، مقامات جمهوری اسلامی ایران، شهروندان دو تابعیتی را هم در مظان اتهام همکاری با نهادهای اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا قرار داده‌اند. روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران ادعا کرد:

«موساد و سیا به دنبال جذب ایرانیان دو تابعیتی هستند، حتی این ایرانی‌ها نمی‌دانند که مورد سوءاستفاده سرویس‌های جاسوسی قرار گرفته‌اند. باید امید و پیوست به سرزمین مادری را در بین ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنیم.»