حکومت سوريه با وجود پذيرش خروج نيروهای نظامی خود از شهرها، امروز نيز به تقويت نيروهای ارتش ادامه داد. مخالفان حکومت نيز گفته‌اند شرايط انسانی به‌طور فزاينده‌ای رو به وخامت گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دمشق امروز سه‌شنبه ۱۵ فروردين (سوم آوريل) قول داد که در راه موفقيت مأموريت جاکوب کلنبرگر (Jakob Kellenberger) رئيس صليب سرخ جهانی کمک کند.

صليب سرخ جهانی برای سرعت بخشيدن به توزيع کمک به افراد آسيب‌پذير در مناطق متأثر از خشونت در سوريه تلاش می‌کند.

در اين مناطق امروز نيز ۱۰ نفر کشته شده‌اند.

اين قول دولت سوريه در حالی داده شده که حکومت اين کشور پيش از اين متعهد شده بود نيروهای نظامی خود را به پادگان‌ها بازگرداند؛ وعده‌ای که واشنگتن به‌ديده ترديد به آن می‌نگرد و معتقد است حکومت سوريه به قول‌های خود عمل نمی‌کند.

جاکوب کلنبرگر، رئيس صليب سرخ جهانی، برای ديداری دو روزه به سوريه رفته است و احتمالأ فردا به درعا خواهد رفت و امکان دارد کمک‌های انسانی نيز توزيع گردد

چند ساعت پس از آن‌که کوفی عنان، نماينده سازمان ملل در رابطه با بحران سوريه، اعلام کرد حکومت بشار اسد با اجرای آتش‌بس از روز ۱۰ آوريل (۲۲ فروردين ۱۳۹۱) موافقت کرده؛ درگيری‌های تازه‌ای در جنوب، شمال غرب و در نزديکی دمشق، محل نيروهای مخالف گزارش شد.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه امروز اعلام کرد نيروهای نظامی حکومت اين کشور به منطقه درعا واقع در جنوب و نزديکی دمشق فرستاده شده‌اند و در همين حال از “تاکتيک سوزاندن خانه‌ها” استفاده می‌کنند.

ارتش اين کشور همچنين حملاتی را در شهر حمص واقع در مرکز سوريه نيز انجام داده است.

در همين حال فعالان مخالف حکومت بشار اسد همچنان از موارد نقض حقوق بشر توسط نيروهای دولتی عليه مردم سخن می‌گويند و شرايط انسانی را وخيم‌تر ارزيابی می‌کنند.

يکی از اين فعالان به نام سيد محمود که در درعا زندگی می‌کند به خبرگزاری فرانسه گفته است: “در چارچوب سياست گرسنگی دادن به مردم، نيروهای حکومتی به خانه‌ها حمله می‌کنند و منابع ذخيره‌ای روستاها را از بين می‌برند.”

وی با بيان اين‌که برق ۱۵ ساعت در روز قطع است، گفت: “نيروهای دولتی به نانوايی‌ها يورش برده و خميرهای آنان را به خيابان‌ها می‌ريزند.”

وليد معلم، به‌هنگام استقبال از رئيس صليب سرخ جهانی گفت: سوريه به کمک‌های خود برای موفقيت فعاليت صليب سرخ جهانی با همکاری صليب سرخ سوريه، ادامه خواهد داد

يک سخنگوی صليب سرخ جهانی گفت جاکوب کلنبرگر برای ديداری دو روزه به سوريه رفته است و احتمالأ فردا به درعا خواهد رفت و امکان دارد کمک‌های انسانی نيز توزيع گردد.

وليد معلم، به‌هنگام استقبال از رئيس صليب سرخ جهانی گفت: “سوريه به کمک‌های خود برای موفقيت فعاليت صليب سرخ جهانی با همکاری صليب سرخ سوريه، ادامه خواهد داد.”

کوفی عنان از شورای امنيت سازمان ملل خواسته است تا ۱۰ آوريل را به‌عنوان تاريخی برای آغاز اجرای بخشی از طرح صلح در سوريه تعيين کند.

طرح صلح کوفی عنان شامل “پايان دادن به درگيری‌ها از سوی دولت و مخالفان، آتش‌بس روزانه و فراهم کردن زمينه کمک‌رسانی‌های بشردوستانه، آزادی زندانيان سياسی، آزادی رسانه‌ها، به‌رسميت شناختن حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آميز و برگزاری مذاکرات بين دولت و مخالفان و انتقال مسالمت‌آميز قدرت” است.

همچنين سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل پس از نشست ۱۵ عضو شورای امنيت با کوفی عنان گفت: “بعضی از اعضای شورای امنيت درباره افزايش خشونت‌ها در سوريه ابراز نگرانی کردند و برخی نيز درباره صداقت سوريه در توقف خشونت‌ها ترديد دارند.”

با اين حال بشار جعفری، سفير سوريه در سازمان ملل گفت دمشق آماده اجرای طرح صلح کوفی عنان است.

رهبران مخالفان حکومت بشار اسد ضمن استقبال از طرح کوفی عنان گفته‌اند زمانی سلاح‌های خود را زمين می‌گذارند که حکومت تانک‌های خود را از شهرها بيرون بکشد.

کوفی عنان که خود نيز گفته است “هيچ نشانه‌ای از پيشرفت آتش‌بس” ديده نمی‌شود اظهار اميدواری کرده که دمشق “پاسخ سريع” خود را به درخواست‌های ديگر، از جمله ارسال کمک‌های انسانی، آزادی عمل روزنامه‌نگاران و گفت‌وگو با مخالفان، بدهد.

از سوی ديگر سخنگوی کوفی عنان اعلام کرد در ۴۸ ساعت آينده يک گروه از سوی سازمان ملل به‌منظور آماده‌سازی طرح استقرار ناظران برای نظارت بر توقف درگيری‌ها، به سوريه می‌رود.

يونسکو نيز اعلام کرد يک ميليون و ۶۰۰ هزار دلار به آموزش و پرورش هزاران کودک پناهده سوری که در اردن به‌سر می‌برند، کمک خواهد کرد.