ساخت‌وسازهای مسئولان شهری در بخش ميانی بافت دو هزار ساله قزوين همراه با سکوت دست‌اندرکاران ميراث فرهنگی فاجعه‌آفرين شد.

به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، هم‌اکنون به‌دستور مسئولان شهری، تيغه لودرها و بولدوزرهای اجراکننده سومين بخش از عمليات ساخت بلوار شهيد انصاری قزوين، بخش ارزشمند و زيادی از بافت دو هزار ساله تاريخی قزوين را شخم می‌زنند.

اين در حالی است که دست‌اندرکاران ميراث ‌فرهنگی قزوين هنوز هيچ‌گونه بررسی و مطالعه‌ای بر روی اين بافت تاريخی ارزشمند انجام نداده‌ و تنها به شناسايی آثار و بناهای تاريخی موجود در اين بافت بسنده کرده‌اند.

اگرچه بلوار شهيد انصاری شرقی مانند يک بزرگراه شهری است اما بافت تاريخی قزوين را به بهانه برطرف کردن مشکل ترافيک از وسط به دو نيمه کرده است.

اجرای نخستين بخش از اين طرح در زمان حکومت پهلوی آغاز شد اما ۱۰ سال پيش به دستور مسئولان دولتی دومين بخش از اين عمليات به اجرا در آمد.

مسئولان شهری قزوين، بافت تاريخی اين شهر کهن را بافتی فرسوده می‌دانند و از اين رو، بر اساس قوانين شهری، ساخت‌وسازهای انبوه در اين شهر مجاز اعلام شده است

طرح بلوار شهيد انصاری از محدوده خيابان هلال احمر و ورودی دولت خانه صفوی آغاز و تا بنای صفوی سردر عالی‌قاپو؛ اصلی‌ترين ورودی به دولت‌خانه و ارگ سلطنتی ادامه دارد.

احسان ديزانی، کارشناس مرمت در اين مورد گفت: “بلوار شهيد انصاری به‌صورت مشخص، از ميان بافت تاريخی و از کنار مسجد سلجوقيه و مسجد حيدريه می‌گذرد.”

اين استاد دانشگاه گفت: “به دستور شورای شهر و شهردار چند سال پيش برای جذب آراء مردم، دو پل در وسط شهر ساخته شد که باعث ترافيک سنگين شد. اين مشکل، باعث شد که اجرای اين طرح قديمی نيمه‌کاره پس از سال‌ها آغاز شود.”

وی به نبود کار مطالعاتی همه‌جانبه در اين طرح اشاره کرد و گفت: “پيشروی اين طرح، نه تنها مشکل ترافيک را برطرف نمی‌کند بلکه تا دو سال آينده به نابودی و پاک‌سازی کامل بافت‌ تاريخی قزوين می‌انجامد.

اين در حالی است که مسئولان شهری قزوين، بافت تاريخی اين شهر کهن را بافتی فرسوده می‌دانند و از اين رو، بر اساس قوانين شهری، ساخت‌وسازهای انبوه در اين شهر مجاز اعلام شده است.

در آبان‌ماه سال گذشته بود که مسعود علويان‌صدرف معاون سازمان ميراث فرهنگی از تصويب يک طرح تفصيلی جديد برای حفاظت از بافت تاريخی قزوين خبر داد.

اين طرح قرار بود برای نخستين‌ بار به‌صورت آزمايشی در بافت تاريخی قزوين اجرا شود. اما اين طرح نه تنها در قزوين بلکه در هيچ يک از شهرهای ايران اجرا نشد ولی به‌جای آن، مسئولان شهری قزوين، اجرای طرح ساخت مسکن مهر را درست در ميانه بافت تاريخی آغاز کردند.

در شهری که آب‌انبار سردار بزرگ‌ترين آب‌انبار تک‌گنبدی جهان را در خود جای داده و زمانی پايتخت شاه تهماسب صفوی بوده ساخت‌وسازها به‌خاطر منافع اقتصادی بر خلاف موازين منشور واشنگتن در حال انجام است.

در اين منشور که در سال ۱۹۷۰ تهيه شده، هرگونه ساخت‌وساز بزرگ‌راه از ميان بافت تاريخی ممنوع اعلام شده است.

يکی از صدها تپه باستانی شناسايی‌شده‌ در منطقه قزوين، تپه سگزآباد نشانگر شهرمندی با ۹ هزار سال يک‌جانشينی در اين دشت است. می‌گويند شاپور ذوالاکتاف، اين شهر را به نام شاد شاپور بنا کرده است.