به‌دنبال اتحاديه اروپا، آمريکا نيز اعلام کرد تحريم‌های خود عليه سوريه را شدت بيشتری می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، شب گذشته آمريکا اعلام کرد که محمد حمشو، تاجر و سرمايه‌دار بزرگ سوری و عضو مجلس اين کشور را به دليل همکاری در سرکوب خشونت‌بار مردم توسط حکومت بشار اسد، تحريم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمريکا که موارد تحريم‌های دولتی آمريکا را اعلام می‌کند گفت «گروه بين‌المللی حمشو» که ۲۰ شرکت و مؤسسه در سطح جهان را در بر می‌گيرد و در سوريه نيز فعال است، تحريم شده است.

آمريکا در ماه مه گذشته تحريم‌هايی را عليه بشار اسد، رهبر سوريه و گروهی از نزديکان وی به تصويب رساند.

بخش انرژی سوريه که اهميت ويژه‌ای در اقتصاد اين کشور دارد هنوز تحت تأثير اين تحريم‌ها قرار نگرفته است و مخالفان سوريه نيز خواهان تحريم‌هايی هستند که نفت و گاز اين کشور را هدف قرار دهد.

محافل دولتی آمريکا گفته‌اند چنين تحريم‌هايی در دست بررسی هستند و در روزهای آينده به مورد اجرا گذاشته خواهند شد.

دميتری مدودف: سرنوشت اندوهباری در انتظار بشار اسد خواهد بود

روز دوشنبه گذشته نيز ديپلمات‌های اتحاديه اروپا اعلام کردند اسامی جديدی را به فهرست مقامات سوری که مورد تحريم قرار گرفته‌اند، می‌افزايند.

در اين فهرست بشار اسد و ۳۴ مقام سوريه‌ای و همچنين شرکت‌هايی که با ارتش همکاری می‌کنند قرار دارند.

برخی ديپلمات‌های اروپايی در بروکسل گفتند که سفرای اتحاديه اروپا همچنين توافق کرده‌اند تا تحريم بخش نفت سوريه را نيز مورد بررسی قرار دهند.

از سوی ديگر هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز روز گذشته حکومت سوريه را مسئول کشتار دست‌کم دو هزار نفر از مخالفان اعلام کرد و گفت اين حکومت فاقد مشروعيت است.

وی از تلاش برای کسب پشتيبانی بين‌المللی بيشتر عليه حکومت بشار اسد خبر داد.

در همين حال دميتری مدودف، رئيس جمهور روسيه نيز در گفت‌وگويی با راديو و تلويزيون مسکو از «سرنوشت اندوهبار» بشار اسد سخن گفت.

مدودف گفت: «متأسفانه در سوريه گروه بسياری از مردم کشته می‌شوند و اين نگرانی عميقی ايجاد کرده است.»

مدودف افزود: « بشار اسد بايد هر چه زودتر به اصلاحات تن دهد، با اپوزيسيون مذاکره نمايد، صلح را در کشور برقرار کند و دولتی مدرن را بر سر کار آورد.»

مدودف گفت: «اگر اسد اين اقدامات را انجام ندهد سرنوشت اندوهباری در انتظارش خواهد بود.»

پيش از اين سخنان، وزارت امور خارجه روسيه با انتشار بيانيه‌ای از سرکوب‌های خشونت‌بار مخالفان توسط حکومت سوريه انتقاد کرده بود.

اين اظهارات نخستين واکنش‌های تند از سوی يک کشور هم‌پيمان با حکومت سوريه به‌شمار می‌روند.

مخالفان حکومت سوريه امروز، همچون جمعه‌های پيشين، مردم را فراخوانده‌اند تا بار ديگر به خيابان‌ها آمده و عليه حکومت دست به تظاهرات بزنند.

آن‌ها امروز را روز «جمعه خدا با ماست» ناميده‌اند.

به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر، از اسفندماه سال گذشته تا کنون که جنبش اعتراضی در سوريه آغاز شده است، نزديک به ۱۶۰۰ نفر کشته و ۱۲ هزار نفر دستگير شده‌اند. همچنين هزاران نفر از مردم سوريه خانه‌های خود را ترک و به ترکيه پناهنده شده‌اند.