ميژيسلاو (ميتک) پمپر، منشی اسکار شيندلر که در تهيه فهرست معروف وی برای نجات جان يهوديان کمک کرده بود در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش روزنامه زود دويچه تسايتونگ، ميتک پمپر در شهر آوگسبورگ آلمان زندگی می‌کرد و در همان‌جا نيز درگذشت.

پمپر که در زمان جنگ جهانی دوم خود زندانی اردوگاه پلاشو در کراکو لهستان بود در سال ۱۹۴۴ همراه با تاجر و کارفرمای آلمانی، اسکار شيندلر، جان بيش از هزار يهودی را نجات داد و با اين کار جان خود را نيز به خطر انداخت.

پمپر در سال ۱۹۲۰ در کراکو (لهستان) به‌دنيا آمد. از آن‌جا که يهودی بود در سال ۱۹۴۳ از سوی حکومت نازی‌ها که لهستان را در اشغال خود داشت، دستگير و به اردوگاه پلاشو منتقل شد.

در آن‌جا وی می‌بايست به‌عنوان تندنويس ويژه آمون گوت، فرمانده اس‌اس اردوگاه، کار کند. پمپر که به سندهای مخفی دسترسی داشت در مرحله پايانی جنگ نقشه نجات بسياری از زندانيان اردوگاه را عملی ساخت.

يتک پمپر در کتابی با عنوان «راه نجات؛ فهرست شيندلر، داستان واقعی» شواهد تکان‌دهنده‌ای را از زندگی‌ خود و شجاعت کسانی که تهيه فهرست شيندلر را ممکن ساختند، شرح می‌دهد

او اسکار شيندلر را متقاعد ساخت تا توليد محصولات خود را از ماهی‌تابه به نارنجک تغيير داده و در برونليتز، در نزديکی کراکو، کارخانه‌ای راه‌اندازی کند. شيندلر نيز نازی‌ها را قانع ساخت تا هزار نفر از زندانيان اردوگاه را برای «توليد حياتی نارنجک» به اين کارخانه بفرستند.

فهرست معروف شيندلر شامل ۷۰۰ مرد و ۳۰۰ زن می‌شد که از اردوگاه پلاشو به برونليتز منتقل و سپس آزاد شدند.

پس از جنگ دوم جهانی، پمپر که در سال ۱۹۴۶ به‌عنوان شاهد در دادگاه آمون گوت شرکت کرده بود، سال‌ها از تجربه‌های خود سخنی نگفت. بعدها وی با بسياری از بازماندگان به‌اصطلاح «يهوديان شيندلر» و خانواده‌های آن‌ها ملاقات کرد.

ميتک پمپر در سال ۱۹۵۸ ساکن شهر آوگسبورگ شد و به‌عنوان مشاور کارفرما کار کرد. در سال ۲۰۰۷ «شهروند افتخاری» آوگسبورگ شد و سرانجام روز گذشته در همين شهر درگذشت.

اسکار شيندلر عامل اصلی نجات هزار يهودی نيز در سال ۱۹۷۴ در گمنامی درگذشت. کارخانه او اکنون نمادی از وقايع جنگ دوم جهانی در لهستان است. اکنون با تلاش ياسک مايخروفسکی، شهردار کراکو کارخانه شيندلر به موزه تغيير يافته است.

استيون اسپيلبرگ، فيلم‌ساز آمريکايی در سال ۱۹۹۳ فيلمی بر اساس زندگی واقعی اسکار شيندلر با عنوان «فهرست شيندلر» ساخت و برنده هفت جايزه اسکار، از جمله بهترين فيلم و بهترين کارگردانی شد.

در اين فيلم ليام نيسون، بازيگر ايرلندی در نقش اسکار شيندلر، بن کينگزلی، بازيگر بريتانيايی در نقش اسحاق اشترن، حسابدار شيندلر و رالف فينس، بازيگر بريتانيايی در نقش آمون گوت بازی کردند.

اسپيلبرگ در اين فيلم نقش ميتک پمپر را با نقش اسحاق اشترن تلفيق کرده بود و به همين خاطر نام او ناشناخته باقی ماند.

در کنار اين فيلم، ميتک پمپر در کتابی با عنوان «راه نجات؛ فهرست شيندلر، داستان واقعی» شواهد تکان‌دهنده‌ای را از زندگی‌ خود و شجاعت کسانی که تهيه فهرست شيندلر را ممکن ساختند، شرح می‌دهد.

به گفته گروهی از صاحب‌نظران، اين کتاب نه فقط به‌خاطر اين‌که کاستی‌های فيلم اسپيلبرگ را نشان می‌دهد بلکه به اين خاطر که سند مهمی از تاريخ معاصر و شجاعت اخلاقی است، از اهميت برخوردار است.