صربستان امروز اعلام کرد راتکو ملاديچ رهبر سابق نظاميان صرب بوسنی، پس از ۱۰ سال به جرم نسل‌کشی دستگير شد.

به گزارش رويترز، اين بازداشت شرطی بود که اتحاديه اروپا برای پذيرفتن صربستان به اين اتحاديه گذاشته بود.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از اين اقدام دولت صربستان استقبال کرد و آن را «مرحله مهمی» برای اين کشور و «عدالت جهانی» توصيف کرد.

اشتون همچنين خواستار استرداد ملاديچ به دادگاه بين‌المللی لاهه برای رسيدگی به جنايت‌های صورت گرفته در يوگسلاوی سابق شد.

بوريس تاديچ، رئيس جمهور صربستان ظهر امروز در يک نشست رسانه‌ای گفت: «به‌نام جمهوری صرب بازداشت راتکو ملاديچ را اعلام می‌کنم. روند استرداد وی به دادگاه در جريان است.»

راتکو ملاديچ در پايان جنگ بوسنی تا روز سرنگونی حکومت سلوبدان ميلوسويچ در اکتبر سال ۲۰۰۰ در بلگراد زندگی می‌کرد و پس از آن به زندگی مخفی روی آورد

رئيس جمهور صربستان گفت ملاديچ در خاک اين کشور، جايی که سال‌ها ناپديد شده بود، دستگير شده است.

بوريس تاديچ افزود: «اين اقدام مسئوليت سنگينی را از دوش صربستان برمی‌دارد و صفحه‌ای از تاريخ رنج‌بار ما را ورق می‌زند.»

راتکو ملاديچ همراه با رهبر خود رادوان کاراجيچ که در سال ۲۰۰۸ دستگير و به دادگاه لاهه مسترد شد؛ آخرين بازمانده از آمران بزرگ جنايت‌های منطقه بالکان به‌شمار می‌رود.

اين ژنرال قديمی در سال ۱۹۹۵ به اتهام نسل‌کشی هشت هزار مسلمان بوسنيايی در سربرنيتسا در شرق بوسنی، و محاصره سارايوو (۱۹۹۲-۹۵) از سوی دادگاه بين‌المللی لاهه تحت تعقيب قرار گرفت.

به گفته يک منبع نزديک به خانواده راتکو ملاديچ، وی به وزارت اطلاعات صربستان منتقل شده است.

پيش از اين يکی از مسئولان وزارت کشور صربستان که نام خود را فاش نساخت اعلام کرده بود فردی که به ملاديچ شباهت دارد دستگير شده است. اين مقام وزارت کشور گفته بود که دی‌ان‌ای اين فرد مورد آزمايش قرار می‌گيرد.

مدارک شناسايی فرد بازداشت‌شده به نام ميلوراد کوماديچ ثبت شده بود. وی توسط فرد ناشناسی لو رفته بود.

راتکو ملاديچ در پايان جنگ بوسنی (۱۹۹۲-۱۹۹۵) تا روز سرنگونی حکومت سلوبدان ميلوسويچ در اکتبر سال ۲۰۰۰ در بلگراد زندگی می‌کرد و پس از آن به زندگی مخفی روی آورد.

راتکو ملاديچ هنوز هم برای بسياری از صرب‌ها يک «قهرمان» به‌شمار می‌رود.

روزنامه کروات «يوتارنی ليست» نخستين منبعی بود که به نقل از پليس صربستان خبر داد فردی که می‌تواند ملاديچ باشد دستگير شده است. به نوشته اين روزنامه راتکو ملاديچ امروز توسط نيروهای ويژه صرب بازداشت شد.