نیروی دریایی ارتش برای حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی به کمک سازمان حفاظت از محیط زیست ایران خواهد آمد. به گفته عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، به زودی تفاهم نامه‌ای بین ارتش و این سازمان امضا خواهد شد که هدف از آن حفاظت از پهنه‌‌های آبی با استفاده از امکانات پیشرفته ارتش و نیروی دریایی است.

نیروی دریایی
نیروی دریایی به کمک سازمان محیط زیست می‌آید

آقای کرباسی روز چهارشنبه یازدهم دی ماه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت در سال‌های گذشته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توانست با استفاده از توان فنی و تجهیزات خود مانع از غرق شدن چند نفتکش بزرگ در آب‌های خلیج فارس شود که این کار تاثیر زیادی در مقابله با آلودگی‌های بیشتر خلیج فارس داشت.

آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس

خلیج فارس یکی از مهمترین محورهای تبادل انرژی در جهان است و سالانه هزاران کشتی و نفت کش عظیم در آن تردد می‌کنند. عبور و مرور این کشتی‌ها باعث آلودگی شدید آب‌های خلیج فارس شده است. نشت نفت از درون کشتی‌ها و تخلیه مواد زائد آن‌ها، غرق شدن و یا برخورد نفت‌کش‌ها با یکدیگر زمینه آلودگی‌ها در این آبراه بین‌المللی را فراهم کرده است. همچنین احداث سکوهای نفتی فراوان توسط شرکت‌های مختلف نفتی و قرار داشتن پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های نفتی متعدد در سواحل خلیج فارس بر آلودگی‌های آن افزوده است. طبق برخی برآوردها سالانه بین ۱/۵ تا ۲ میلیون بشکه نفت وارد آب‌های خلیج فارس می‌شود.

همکاری‌های ارتش با سازمان محیط زیست

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران، نیروی دریایی ارتش پیش از این نیز با سازمان محیط زیست همکاری‌هایی داشته است، اما اکنون با توجه به گسترش روزافزون آلودگی‌های زیست محیطی در خلیج فارس و همچنین دریای خزر، امضای این تفاهم‌نامه برای کمک به حفاظت هرچه بهتر از دریاهای شمال و جنوب ایران لازم است. پیش‌تر نیروی دریایی ارتش با نصب زیستگاه‌های مصنوعی در بستر خلیج فارس به حفاظت از جانداران دریایی که در کف آب‌ها زندگی می‌کنند کمک کرده بود.

کشتی رافائل
کشتی رافائل

۱۲۰۰ فروند کشتی مغروق در خلیج فارس

در آذرماه سال ۹۲ نیز سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد مشغول رایزنی‌های فنی با نیروی دریایی ارتش برای خارج کردن یک کشتی بزرگ تفریحی بزرگ است که سال‌ها پیش در خلیج فارس غرق شده است. کشتی تفریحی «رافائل» که در دهه ۶۰ میلادی در ایتالیا ساخته شده بود یکی از مجلل‌ترین کشتی‌های بزرگ تفریحی در زمان خود بود. این کشتی در سال ۱۹۷۶ توسط محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران، خریداری و به بندر بوشهر منتقل شد. کشتی رافائل که گنجایش حدود ۱۸۰۰ مسافر را داشت در سال ۱۳۶۲ توسط هواپیماهای جنگی عراق مورد حمله قرار گرفت و غرق شد. وجود این کشتی غرق شده برای تردد کشتی‌های دیگر خطر آفرین است و تاکنون نیز مسبب چند حادثه شده است. به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران به جز کشتی رافائل، حدود۱۲۰۰ فروند کشتی غرق شده کوچک و بزرگ در آب‌های خلیج فارس وجود دارد که ۴۰ فروند از آن‌ها کشتی‌های غول پیکر هستند. خارج کردن شناورهای غرق شده از آب منوط به کسب مجوز‌های لازم از سازمان حفاظت محیط زیست است.

خسارت ناوهای هسته‌ای به محیط زیست خلیج فارس

از سوی دیگر فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز خسارت ناوهای هسته‌ای حاضر در خلیج فارس را بر محیط زیست این منطقه جبران ناپذیر اعلام کرد. به گفته امیر دریادار حبیب الله سیاری ناوهای هواپیمابر کشورهای دیگر که دارای سامانه رانش هسته‌ای هستند تاثیرات مخربی بر محیط زیست خلیج فارس برجای می‌‌گذارند. به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش، این ناوها با تخلیه زباله، روغن‌های سوخته و صدمات ناشی از سوخت‌های هسته‌ای خود، محیط زیست دریایی خلیج فارس را به شدت آلوده کرده‌اند.