پس از نماز جمعه امروز ده‌ها هزار نفر بار ديگر به خيابان‌ها آمده و عليه حکومت بشار اسد دست به تظاهرات زدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رامی عبدالرحمان، از مسئولان ديده‌بان حقوق بشر سوريه که مقر آن در لندن است گزارش داد که در شهر مرکزی حمص بر اثر شليک گلوله‌های نيروهای امنيتی دو نفر کشته و چندين نفر ديگر زخمی شدند.

مخالفان حکومت سوريه همچون بارهای پيشين از مردم دعوت کرده بودند تا در تظاهرات اعتراضی پس از نماز جمعه شرکت کنند.

رامی عبدالرحمان گفت در منطقه جبل‌السويه نيز هزاران نفر به سوی شهر معرت نعمان حرکت کردند.

همچنين به گزارش يک شاهد عينی در شهر حماه، در ۴۰ کيلومتری شمال حمص، بيش از ۲۰۰ هزار نفر عليه حکومت اسد تظاهرات کردند.

آلمان خواهان تصويب قطعنامه‌ای عليه حکومت سوريه در شورای امنيت، به‌خاطر سرکوب‌های خشونت‌بار مردم اين کشور شده است

به گفته اين شاهد عينی طول صف تظاهرکنندگان «به بيش از يک کيلومتر» می‌رسيد و در آغاز از نيروهای امنيتی خبری نبود.

منطقه ۶۰ کيلومتری شمال حماه از روز سه‌شنبه گذشته صحنه حمله نظامی ارتش سوريه است.

عبدالرحمان می‌گويد شب گذشته در شهرک البراء يک زن توسط تک‌نيراندازان و يک مرد از نيروهای امنيتی مورد هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند. در بنين، شهرک همسايه البراء نيز يک نفر کشته شده است.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه روز گذشته گزارش داد که دو ستون نظامی با ۶۰ تانک و ۱۰۰ خودروی نظامی حامل سربازان از البراء به سوی شهرک کفر نابل و کنسفرا حرکت کرده‌اند.

همچنين عبدالکريم ريحاوی، رئيس ليگ حقوق بشر سوريه گزارش داد که امروز در شهر ديرالعصور، واقع در شمال شرق سوريه ده‌ها هزار نفر پس از ترک مساجد در يک گردهمايی اعتراضی عليه حکومت شرکت کردند.

گزارش‌های ديگری نيز حاکی از آن است که در شهرهای کردنشين شمال شرق سوريه، دمشق و حلب تظاهرات‌های کوچکی برپا شده است.

آلمان که از امروز مديريت شورای امنيت را به مدت يک ماه در دست خواهد داشت، خواهان تصويب قطعنامه‌ای عليه حکومت سوريه به‌خاطر سرکوب‌های خشونت‌بار مردم اين کشور شده است.

پيش از اين فرانسه و بريتانيا نيز خواهان تصويب چنين قطعنامه‌ای شده بودند اما دولت‌های چين و روسيه در شورای امنيت با اين اقدام مخالف هستند و مانع از تصويب آن می‌شوند.

تصويب قطعنامه عليه حکومت بشار اسد در شورای امنيت راه را برای تحت تعقيب قرار گرفتن وی توسط دادگاه بين‌المللی کيفری لاهه هموار می‌سازد.

به گفته فعالان حقوق بشر از آغاز اعتراضات مردم سوريه در اسفندماه سال گذشته تا کنون ۱۳۰۰ نفر از شهروندان اين کشور توسط نيروهای حکومتی کشته شده‌اند.