نزديک به ۵۰ درصد شهروندان اسرائيلی، به شرط حفظ شهرک‌سازی در غرب اردن، خواهان به‌رسميت شناختن دولت فلسطينی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه اسرائيلی يديعوت آحارونوت که از پرتيراژترين روزنامه‌های اين کشور به‌شمار می‌رود اين نظرسنجی را انجام داده است.

بر اساس اين نظرسنجی ۴۸ درصد افراد شرکت‌کننده با چنين طرحی موافق هستند در حالی‌که ۴۱ درصد خواهان آن شده‌اند که اسرائيل «بايد با قدرت در برابر تشکيل دولت فلسطينی بايستد، حتا اگر به قيمت رويارويی با سازمان ملل متحد تمام شود.»

از سوی ديگر ۵۳ درصد اسرائيلی‌های شرکت کننده در اين نظرسنجی معتقدند بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور بايد «طرحی را برای حل‌و فصل مناقشه با فلسطينی‌ها ارائه دهد، حتا به قيمت واگذاری امتيازات قابل توجه»؛ در حالی‌که ۴۲ درصد شرکت‌کنندگان نظر مخالفی دارند و پنج درصد بقيه نظری ندارند.

فلسطينی‌ها در نظر دارند خواسته‌های خود را در نشست ماه سپتامبر سازمان ملل مطرح سازند

نظرسنجی فوق، اين هفته پيش از آن‌که خبر توافق جنبش اسلامی حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطين (فتح) منتشر شود برگزار شد.

شامگاه چهارشنبه هفتم ارديبهشت‌ماه جاری اعلام شد که فتح و حماس به اختلافات ديرينه خود پايان داده‌اند و به زودی «دولت انتقالی با هدف‌های مشخص» تشکيل می‌دهند.

اين پيمان دوستی با ميانجی‌گری حکومت جديد مصر صورت گرفت و دولت اين کشور بيانيه‌ای در اين‌باره منتشر نمود. فتح در کرانه غربی رود اردن حاکم است و حماس در غزه حکومت می‌کند.

اين توافق به شدت از سوی ائتلاف حاکم بر اسرائيل محکوم شد و نتانياهو خطاب به محمود عباس گفت «يا صلح با اسرائيل را برگزيند يا توافق با حماس را.»

در برابر توقف کامل مذاکرات با اسرائيل، فلسطينی‌ها بر شناسايی رسمی و بين‌المللی دولت خود بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷، شامل شرق بيت‌المقدس (اورشليم)، کرانه غربی رود اردن و نوار غزه پافشاری می‌کنند.

آن‌ها در نظر دارند خواسته‌های خود را در نشست ماه سپتامبر سازمان ملل مطرح سازند.

به گفته رسانه‌های اسرائيلی بنيامين نتانياهو قرار است در پايان ماه مه در کنگره آمريکا حضور يابد و طی سخنانی «ابتکار صلح» جديدی را ارائه دهد.