معمر قذافی، رهبر ليبی در پيامی خطاب به ائتلاف بين‌المللی عمليات نظامی آنان را با جنايت‌های هيتلر در اروپا مقايسه کرد و درخواست نمود که اتحاديه آفريقا بحران ليبی را حل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ قذافی در پيامی به نشست لندن، که قرار است امروز در رابطه با آينده ليبی برگزار شود، خواست تا به «حملات وحشيانه خود عليه کشورش» پايان دهند.

قذافی در پيام خود که به‌شکل رسمی در خبرگزاری ليبی منتشر شده است، گفت: «حملات وحشيانه و ظالمانه عليه ليبی را متوقف کنيد.»

معمر قذافی افزود: «ليبی را به ليبيايی‌ها واگذار کنيد. شما از نابودی ملتی که در امنيت به‌سر می‌برد و کشوری که در حال توسعه است بهره‌برداری می‌کنيد.»

حکومت سرهنگ قذافی از ۱۵ فوريه درگير شورش‌های مردمی است و حمله هوايی ائتلاف بين‌المللی به منظور «حمايت از شهروندان ليبی» و ايجاد منطقه پرواز ممنوع، از سوی شورای امنيت سازمان ملل به تصويب رسيد و از يک هفته پيش به اجرا در آمد.

اين حمله که با رهبری فرانسه، بريتانيا و آمريکا صورت گرفت از دو روز پيش به اين سو زير پوشش ناتو قرار گرفت.

قذافی در پيام خود افزوده است: «شما در اروپا و ايالات متحده تصورش را هم نمی‌کنيد که اين عمليات وحشيانه و شوم نظامی چقدر به عمليات تصرف اروپا توسط هيتلر و بمباران بريتانيا شبيه است.»
 

وی که از ۴۲ سال پيش بر ليبی حکومت می‌کند و معتقد است شورشيان ليبی از طرفداران بن‌لادن، رهبر گروه تروريستی القاعده هستند، در بخش ديگری از پيام خود آورده است: «چرا شما به کسی حمله می‌کنيد که عليه شبکه القاعده مبارزه می‌کند.»

معمر قذافی در اين نامه پيشنهادی را نيز مطرح کرده و نوشته است: «بگذاريد اتحاديه کشورهای آفريقايی بحران را حل کند. ليبی هر تصميمی را که اتحاديه آفريقا بگيرد خواهد پذيرفت.»

امروز در لندن نشست بزرگی با شرکت نمايندگان نزديک به ۴۰ کشور شامل اعضای ائتلاف بين‌المللی عليه ليبی، سازمان ملل متحد، ناتو، اتحاديه آفريقا و اتحاديه عرب برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری اين نشست بحث و تبادل نظر درباره آينده سياسی ليبی پس از حکومت قذافی است.
 

به گفته صاحب‌نظران سياسی در حالی‌که عمليات نظامی نيروهای ائتلاف بين‌المللی در ليبی هم‌اکنون تحت هدايت ناتو به پيش می‌رود بر سر آينده اين کشور توافق نظر و حتا چشم‌اندازی وجود ندارد.

نشست امروز لندن در واقع آغازی برای بررسی چشم‌اندازهای آينده در ليبی به‌شمار می‌رود.