به گفته معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران، رعايت “عفاف و پوشش” برای مردان از سال ١٣۹۲ اجرا می‌شود.

حميد شاه‌آبادی، معاون امور هنری وزارت ارشاد در گفت‏وگو با خبرگزاری فارس با بيان اين مطلب افزود: “بسياری از پوشش‌های آقايان با شاخصه‌های ايرانی و اسلامی مغايرت دارند بنابر اين بايد لباس آقايان نيز ساماندهی شود.”

وی افزود: “طرح شناسه يکپارچه‌سازی مد و لباس ايرانی اسلامی (شيما) نيز بايد در مورد لباس آقايان اجرا شود.”

شاه‌آبادی با اعلام اينکه بايد لباس‌های دارای شناسه در جامعه رواج پيدا کنند تأکيد کرد: “کميته‌های تخصصی بسياری بايد لباس‌ها را بررسی کنند و مواردی مبنای سرمايه‌گذاری قرار گيرند تا مؤلفه‌های اسلامی و ايرانی داشته باشند.”

به گفته اين مقام مسئول، “بسياری از کالاهای وارداتی نيز تناسبی با فرهنگ ما ندارند که در جامعه رواج زيادی يافته‌اند.”

حميد قبادی، عضو شورای سياست‌گذاری بنياد ملی مد و لباس: افرادی که از لباس‌هايی با کد شناسه استفاده می‌کنند در طرح گشت ارشاد مورد مخالفت نيروی انتظامی قرار نخواهند گرفت، چرا که همه ضوابط در طراحی اين نوع پوشاک درنظر گرفته شده است

حميد قبادی، عضو شورای سياست‌گذاری بنياد ملی مد و لباس، آبان‌ماه جاری در جمع خبرنگاران گفته بود: “تاکنون فقط کتاب و موسيقی دارای شناسه ملی با عنوان «شابک» و «شاون» بودند که اکنون لباس هم مانند اين دو دارای شناسه ملی با عنوان “شيما” شد که در روز نهم آبان‌ماه هم‌زمان با آغاز به‌کار نمايشگاه مد و لباس و پوشش سر رونمايی خواهد شد.”

وی با اشاره به تصويب قانون ساماندهی مد و لباس کشور در سال ١٣٨۵ افزوده بود: “براساس ماده دو اين قانون يعنی تأکيد بر ترويج الگوی اسلامی – ايرانی بايد از رواج نمادهای غيرملی و غيراسلامی جلوگيری شود.”

اين مقام مسئول با اشاره به کدگذاری پوشاک به منظور يکپارچه‌سازی و تجاری‌سازی مد و لباس گفته بود: “لباس هم مانند محصولات فرهنگی ديگر بايد دارای کد شناسه شود تا از اين طريق شناسايی لباس‌های ايرانی چه از نظر کيفيت و قيمت و چه از نظر استانداردهای لازم برای خريداران راحت‌تر شود.”

قبادی همچنين افزوده بود: “افرادی که از لباس‌هايی با کد شناسه استفاده می‌کنند در طرح گشت ارشاد مورد مخالفت نيروی انتظامی قرار نخواهند گرفت، چرا که همه ضوابط در طراحی اين نوع پوشاک درنظر گرفته شده است.”

تيرماه سال جاری، بهمن کارگر، معاون اجتماعی وقت نيروی انتظامی در سخنانی گفته بود:” ناجا به مسائل و حريم شخصی افراد کاری ندارد.”

وی با بيان اينکه پليس با استفاده‌کنندگان از کراوات برخورد نمی‌کند افزوده بود: “با اين‌که مؤسسه يا سازمانی کارکنانش را مجبور به استفاده از کروات کند و يا از کارکنان زن بخواهد آرايش کنند، برخورد می‌کنيم.”

اين مقام پليس ايران در حالی گفته بود نيروی انتظامی با استفاده‌کنندگان از کراوات برخورد نمی‌کند که خردادماه سال جاری، خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گزارش داده بود “فروش کراوات با سخت‌گيری مواجه شده است.”

حکومت ايران پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به تدريج معيارهای جديدی در زمينه پوشش اعمال کرد که به‌ويژه می‌توان به حجاب اسلامی برای زنان و پيراهن‌های بی‌يقه و آستين‌بلند برای مردان اشاره کرد.

به نظر می‌رسد سياست يکسان‌سازی لباس در محيط‌های کاری و آموزشی که اخيراً از سوی مسئولان جمهوری اسلامی مطرح شده بخشی از سياست حکومت برای تحميل حجاب و حذف کامل آزادی‌ پوشش است.